Friday 21 December 2012

LENCANA KEMAHIRAN KADET

AM


Objektif Lencana Kemahiran Kadet ini adalah untuk menggalakkan golongan muda terutamanya ahli kadet untuk berminat pada perkara-perkara selain daripada kurikulum biasa dan memperluas pengetahuan dengan menjalankan kegiatan seperti ini ketika masa lapang. Silibus untuk setiap subjek boleh diperoleh di dalam buku Panduan Lencana Kemahiran Kadet.


Arahan dan peperiksaan adalah berasaskan kepada silibus yang telah ditetapkan mengikut setiap subjek. Panduan dan bahan yang mungkin berguna kepada jurulatih dan calon terkandung dalam silibius tersebut.


JURULATIH DAN PEMERIKSA

Jurulatih boleh terdiri daripada dua orang. Seboleh-bolehnya orang luar yang mempunyai kemahiran tentang subjek yang ingin dianjurkan.


KELAYAKAN

Termasuk Lencana Pengetahuan Sejarah Order (Knowledge Of The Order) di mana lencana ini adalah wajib. Seseorang kadet mesti memilih salah satu dan tidak melebihi dua subjek daripada setiap lima kategori.

Knowledge Of The Order

CARE

Animal Care

Caring For The Sick

Caring For Children

Care In The Community

Anti-drug Abuse

LEISURE

Outdoor Pursuits

Fitness


Crafts

Map Reading And Navigation

Musician

EMERGENCY CARE

Accident Prevention

Fire Fighting Prevention

Casualty Simulation

Personal Survival And Life Saving

Civil Defense

LIFE AND SOCIAL SKILLS

Citizenship

Home Skills

Cookery And Nutrition

Do-It-Yourself

Cadet Training Course

COMMUNICATION

Administration Skills

St John World Wide/International Friendship

Communication With The People Who Are Deaf Or Blind

Signaling

Computer Skills

Perlu lulus ujian lisan (Bahagian 1) dan ujian praktikal (Bahagian 2) subjek tersebut membolehkan seseorang memperoleh sijil Lencana Kemahiran Kadet.

Ujian bertulis (Bahagian 3) adalah bahagian pilihan. Kadet yang berjaya lulus bahagian ini akan memperoleh anugerah kepujian di mana ia akan direkodkan dalam Sijil Lencana Kemahiran.


SIJIL

Sijil Lencana Kemahiran Kadet akan dikeluarkan oleh Ibu Pejabat Kebangsaan, Keratan sijil akan disimpan oleh Ibu Pejabat Negeri sehingga calon layak dan memperoleh 12 sijil untuk memperoleh Lencana Grand Prior. Keratan tersebut kemudiannya dihantar ke Ibu Pejabat Kebangsaan (Sijil Kemahiran tidak dikeluarkan bagi First Aid, Caring For The Sick dan Allied Subject).


PERMOHONAN PEPERIKSAAN DAN PENGELUARAN SIJIL-SIJIL

Permohonan peperiksaan mesti dibuat melalui Setiausaha Negeri dan beliau akan mengatur peperiksaan ini dan sijil akan dikeluarkan oleh SJAM sendiri.

Menulis surat kebenaran kepada Setiausaha Negeri dengan salinan kepada Setiausaha Kawasan, Pegawai Turus Kawasan Kadet dan Pegawai Rekod Kawasan.

Tulis kepada pensyarah yang diiktiraf dengan salinan kepada Pegawai yang sama.

Laksanakan kursus dengan perhatian kepada kehadiran ahli. Ahli yang tidak hadir sebahagian besar kursus sepatutnya dibenarkan mengambil peperiksaan.

Biasanya pemeriksa diatur oleh Setiausaha Negeri tetapi Divisi boleh dapat Pemeriksa sendiri yang diiktiraf oleh Setiausaha Negeri.

Senaraikan ahli-ahli yang layak mengambil peperiksaan dan beri salinan kepada Setiausaha Negeri dan pemeriksa.

Peperiksaan dijalankan oleh pemeriksa dan diperhatikan oleh Setiausaha Negeri.

Setiausaha Negeri akan menghantar keputusan kepada Ibu Pejabat Kebangsaan dan Divisi diberitahu keputusannya.

Jika lulus, Pegawai Divisi isu keputusan di dalam BFC4 dan kadet dibenarkan membeli dan memakai lencana.

Bila sijil dikeluarkan oleh Ibu Pejabat Kebangsaan, ia diberikan kepada kadet berkenaan.

No comments:

Post a Comment